Wednesday, November 24, 2010

Aku DAN Usia

Assalamualaikum…..
Salam satu akidah .
Salam Satu ghayah,
Salam perjuangan…
(Sejak  2 menjak  nih  makin banyak jenis salam yang  ana dengar)

Jam di pojok laptop ana dah menunjukkan angka 11:21 malam.Mata rasanya dah mengantuk  tapi ana masih belum lagi mahu melelapkan mata,terasa ingin menulis sesuatu buat pengisian di blog ana yang baru menjangkau usia hampir dua minggu.
   Lagi beberapa detik,usia ana akan genap 22 tahun ,bererti telah 22 tahun ana merasai nikmat dan kasih sayang Allah kepada ana.Seperti tahun2 lepas birthday ana tidak diraikan.Cuma yang sentiasa dan wajib wish birthday kat ana tiap2 tahun adalah CELCOM=)…terima kasih CELCOM…malah 2 hari yang lepas ana diperingatkan tentang tarikh kelahiran ana nh.
  Ana sendiri pun terkadang lupa dengan birthday ana.Mungkin kelemahan ana,ana agak lemah dalam memperingati tarikh2 penting spt ini.Justeru, ana mintak maaf andai ana terlupa untuk mengucapkan selamat hari lahir kepada sahabat2 atau ana tidak memberi hadiah tanda ingatan buat kalian.Bukan bererti ana tidak menghargai kalian,tapi inilah kelemahan ana.
  Dalam meniti  kedewasaan,terkadang ana rasa seolah tidak mempercayai bahawa ana telah berada dalam usia 20-an,sudah dewasa.Sudah dapat untuk membina kehidupan sendiri dan ramai dalam kalangan sahabat ana telah membina bait muslim malah sudah ada yang mempunyai cahaya mata.Sedangkan,ana rasa masih berada dalam lingkungan belasan tahun.Terasa masih belum cukup kematangan untuk menghadapi kehidupan yang semakin mencabar  lebih2 lagi jalan ini yang ana pilih.
  “Age is only a number…” antara quotation yang sering ana dengar.Sebenarnya usia bukan hanya sekadar nombor atau angka.Usia adalah tanda ingatan selama mana kita berada di dunia.Adakah sepadan umur yang Allah bagi dengan bekalan yang kita telah kumpulan.Ada orang umurnya masih muda,tetapi ibadatnya seolah mereka telah hidup berpuluh tahun,ada orang yang usianya  telah menjangkau ke angka 50-an tetapi ibadat dan tingkah-laku seperti anak remaja.
   “Usia bukan penghalang..”satu lagi quotation yang popular dikaca televisyen.Ana setuju dengan kata-kata ini sekiranya…
Usia tidak menghalang kita :
~untuk terus berjuang dan berjihad
~untuk terus berdiri tegak dalam melakukan ibadat
~untuk terus menebarluaskan ilmu
~untuk terus bersedekah
~untuk terus bersenam menjaga kesihatan
~untuk terus menyambung silaturrahi
~untuk terus berjaga malam
~untuk terus melayan kerenah anak-cucu

Tetapi amat malang dan naïf ana rasakan sekiranya
Usia bukan penghalang ….
Untuk terus;
~bertabbaruj dihadapan ajnabi
~berseronok-seronok dengan hiburan yang melalaikan
~mengamalkan budaya hidup bebas
~bersikap keanak-anakan seperti remaja seusia belasan tahun.
~berpakaian seperti muda-mudi dikhalayak ramai….
(Rasanya masaih ramai orang yang berusia bersikap seperti ini)
<Usia adalah peringatan dari Allah,akurlah dengan usia yang makin meningkat sebagai motivasi untuk kita makin kuat beribadat kepada Allah dan berbakti kepadanya>

~bersama menggapai keberkatan usia~

No comments:

Post a Comment