Wednesday, October 5, 2011

bicara sahabat menguatkan diri 2 :)

Assalamualaikum...




   Hari ni ana  dapat satu kertas putih bergaris-garis halus dan pada kertas itu ada tertulis ungkapan penguat diri...tatkala taklifan demi taklifan singgah dibahu hamba yang lemah..andaikata bukit pun pecah menerima sebuah amanah apatah lagi ana hamba yang lemah-selemahnya...Allah, mungkin jika diberi amanah itu pada orang lain menjadi tidak seberat mana, tetapi bila takdirnya berada di bahu seorang hamba yang lemah ini...Allah..Ini kata-katanya buat perkongsian teman-temanku :

" Jalan ini kau lalui dengan  penuh tabah,

Sabar dan kasih ditatang penuh,
Bagaikan ibu menyusukan anaknya,

Ujian itu mainanmu,

Tiada lagi gentar menerjah hati,

Dek bisa tegal biasa,

Engkau diangkat kepersada,

Hanya  kerana ketabahan serta sabarmu,

Tanda DIA peduli padamu sahabat....~ALWANI ABU BAKAR~
   ~Terima kasih sahabat,untuk kata-kata ini....amat berharga dan bermakna tuk terus bergerak di jalan yang dipilih.Jalan yang sepanjangnya penuh dengan onak dan duri dan penghujungnya syurga yang abadi...syahid atau kemenangan untuk agama ini~


Monday, October 3, 2011

bicara sahabat menguatkan diri :)

 
 
BUAT SAHABAT2 YANG BERTUNGKUS-LUMUS MEMERAH OTAK, MENGERAHKAN TENAGA UNTUK ISLAM....


ღ¸.•´¯)¸.•✿..TULISKANLAH rancanganmu dengan pensil kemudian serahkan pemadamnya kepada Allah SWT..izinkan Allah MEMADAM bahagian yang bukan ditakdirkan untukmu dan menggantikannya dengan RANCANGAN yang lebih BAIK..kerana Allah lebih mengetahui apa yang baik untuk kita. Yang lebih baik untuk kita, mungkin bukan seperti yang manusia sangka..selalu ada hikmah di sebalik RANCANGAN yang Allah siapkan khas untuk kita, hambaNya yang
beriman..

Setiap perkara yang berlaku pasti sudah tersurat satu HIKMAH di sebaliknya..duhai diri, tidak perlu MENANGIS hanya disebabkan perkara duniawi..cuba cari KELEMAHAN dirimu, sama ada KURANG USAHA atau hubungan kita dengan si Dia masih BELUM cukup baik..tidak berpuas hati dengan apa yang diperoleh seolah-olah TIDAK BERSYUKUR dengan nikmat yang telah Allah kurniakan..Astaghfirullah..

ღ¸.•´¯)¸.•✿

p/s : HATI, jangan menangis. bersabarlah..tenanglah..redhalah. InsyaALLAH, yang MANIS itu nanti akan menuyusul..✿(^_^)✿-Wan Aimi Mardhiah Wan Ismail-

Wednesday, September 28, 2011

Resipi Kuey Ketayap



Kueh Ketayap...nantikan kehadirannya my housemate..


Bahan-bahan ( 3-5 orang )
  • utk kulit
  • 1 cawan tepung gandum
  • 2 biji telur
  • 2 helai daun pandan
  • 1 1/2 cawan santan (boleh diganti dgn fresh milk)
  • 1 1/2 sudu kecil garam
  • 2 sudu besar minyak masak
  • Beberapa titik pewarna hijau
  • utk inti
  • 1/2 biji kelapa parut
  • 3/4 cawan gula merah (boleh dikurangkan)
  • 1 helai daun pandan
Cara-cara
  1. untuk inti; Masukkan kelapa parut dan gula merah tadi serta sehelai daun pandan. Kacau sehingga sebati sehingga inti kelapa tadi bercampur dengan gula merah selama 10-15 minit. Inti akan menjadi warna keperangan. Angkat. Buang daun pandan tadi.
  2. Untuk kulit; Kelapa parut tadi di blend dengan daun pandan dan perah, ambil patinya. Jika u all guna santan segera, just blend dengan daun pandan dan tapis. Ambil tepung masukkan ke dalam mangkuk letakkan secubit garam dan campurkan pati santan yang telah di blend dengan daun pandan tadi. Kacau sehingga sebati . Kemudian masukkan telur serta minyak dan kacau lagi. Jika u all nak warna original ketayap tak payah guna pencelup, sebab warna daun pandan tadi akan membuat adunan tadi warna hijau, jika u all nak tambahkan sedikit lagi perwarna, letaklah 2-4 titik ke dalam adunan anda.
  3. Panaskan pan, letakkan sedikit minyak dan sendukkan 1 senduk adunan tadi dan layangkan pan agar adunan tadi bulat. Masak sehingga 2-3 minit, angkat jangan terlalu lama. Setelah angkat terus masukkan inti dan gulung. (Cara gulung; , lipat kedua dua tepi sedikit dan gulung melentang. Ulangi sehingga adunan tadi habis. Siap untuk disantap. ehsan : My Resipihttp://www.myresipi.com/top/detail/1715
 ~selamat mencuba~
aNa RINDU SkBi...




    Hari ini pensyarah semuanya out-station cadangnya nak ponteng dah..hehe tetapi memandangkan kerja yang banyak perlu disiapkan ok tak palah..kaki dikuatkan untuk melangkah ke IPG terchinta..sebelum bertolak stering kereta ana berbunyi  " kreeeek" ..aduii ni mesti minyak power stering dah habis..stress betul asyik habis je minyak ni...lalu minyak berwarna cerah ku isi pada tangki yang ditetapkan...OK..stering dah licin dan tayar berputar bergerak ke IPG :)..

   Sesampai di IPG laptop dibuka dan kerja pun bermula menyiapkan tugasan yang diberi.Tuk melicinkan tugasan blog jQaf SKBI dibuka..lalu kenangan lalu menggamit kalbu..rindunya ana pada SKBI!!!!!!!!!!! Allahuakbar, sebuah sekolah yang benar-benar mengajar ana bermula dari guru besar hinggalah pada pak cik guard ..benar2 membuatkan ana jatuh cinta pada sekolah ini...

    Ana masih teringat kata-kata guru pembimbing ana..katanya lebih kurang begini " dokumentasi nilah yang membuatkan kita cemerlang...." .Fuhh...ana ni benda yang paling tak suka adalah dokumentasi masih terkenang jawapan ana pada guru pembimbing tersebut " ustaz, ana lebih relaaaaa kerja buruh dari dokumentasi...".Guru pembimbing ana ni rajin,lebih rajin dari ana yang pompuan ni..hu~ cukuplah membandingkan buku RPHnya dengan RPH ana..langit ngan bumi kot..hehe~ 

    Di SKBI juga ana mengenali Kak Sunarti yang sangat bersungguh menyiapkan tugasan OUMnya...ana kagum  dengan Kak Su juga guru-guru yang menyambung study .Kalau ana tak sanggup dah lebih2 lagi bila dah bersuami dan ada anak-anak.Ish,mana nak jaga anak lagi,masak lagi nak wat esaimen lagi..tugasan skulah pun dah ckup banyakTuk Kak Su selamat menamatkan pengajian..

   Kenangan bersama Serikandi2 JQAF SKBI Kak Normah yang tegas,Kak Syarifah yang cantik,Kak Ju yang manis,Kak Kinah yang comel,juga akak2 yang lain...semoga kalian tetap teguh menjadi tiang seri ummat ini..Juga buat Pahlawan JQAF SKBI Ustaz Sobri  ,Ustaz Syidin,Ustaz Aswad dan Ustaz Zamzuri selamat berjuang menegakkan kalimah Allah walau dimana penjuru kalian berada...

~Semoga kita dipertemukan lagi...Tidak di dunia InsyaAllah diakhirat~

Sunday, August 28, 2011

kata hati...


Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..
Yang telah mengaturkan seluruh aktiviti hambaNya untuk dilalui..
Yang telah menentukan rezeki buat hambaNya untuk dinikmati..
Yang telah menetaptkan jodoh buat hambaNya untuk dikasihi..
Yang telah menuliskan tarikh ajal setiap hambaNya untuk diingati..


   Alhamdulillah saat coretan ini terlakar pada kanvas maya ini, Allah memberi kesempatan qudrat dan masa untuk menulis sesuatu setelah lama tidak menjengah blog kesayangan ini..bukan tidak ada bicara yang ingin dikongsi bukan tidak ada rasa yang ingin diluah tetapi tiada bahasa untuk menterjemah rasa dan bicara,hanya sekadar tersimpan kukuh di hati sekadar ditatap oleh diri sendiri dan sang pencipta.
   Ramadhan kali ini rasanya mengajar banyak erti tentang kehidupan..realiti sebuah kehidupan,rasanya tidak mampu ana untuk melunaskan amanah yang diberikan oleh Allah..terlalu banyak tidak terhitung..banyak hak yang perlu dilunaskan.Usah dipersoalkan hak orang lain ke atas kita tapi hak kita yang perlu dilunaskan.
    Lemahnya ana Ramadhan kali ini beberapa kali juga bertarawikh dirumah dan beberapa kali juga tertinggal tarawikhnya..urusan dunia banyak melemahkan ana..juga alasan kendiri yang tidak mampu melawan keletihan dan kemalasan yang bertandang...
   Bila diuji baru diketahui sejauh mana kekuatan Iman...Resultnya iman ana masih berada pada tahap KRITIKAL...mungkin lidah hebat membicarakan tentang iman ,tentang mahabbah,mungkin jemari ligat bicara tentang pengabdian tentang khidmat tapi perlaksanaannya..maaf,maaf,maaf Allah...bicaraku tanpa bukti...tapi bicara ini adalah lukisan sebuah keinginan,pengharapan dan cita-cita...Kabulkan,kabulkan ya Allah...

Salam akhir ramadhan...
Addhuafaat ilaallah...





Bicara tentang CINTA...



Cinta...
Hubb..

Gemar sungguh manusia mengungkap kata Cinta..
Uhibbuki Fillah...
Uhibbuki Hubban Syadidan..
Saya mencintaimu kerana Allah...
Saya mencintaimu kamu sebenar-benarnya...

Dari cinta hadirnya rindu..
Ingin sentiasa bersama..
Ingin sentiasa besua..

Dari cinta hadirnya ingin menyerupai
Ittiba'

Dari cinta hadirnya khidmat
menyenangkan
Agar yang dicintai merasa senang..

Kenapa manusia gemar bicara tentang cinta?
Kerana cinta itu memang dicipta oleh pencipta..
Tidak bisa  menanggalnya dari jiwa..

Bertafakur sendiri mengenal erti cinta
Lalu terjawablah dari seorang abi..
"kerna kamus cinta mereka materialis"
"kerna kamus cinta mereka syahwani"
"kerna kamus cinta mereka hayawani"

abi menyambung lagi
"mereka tidak kenal cinta mutlaq"
"mereka tidak kenal cinta iman"
"mereka tidak kenal cinta ketulusan tauhid..."

bukan mereka sahaja tidak tahu ...
bukan mereka sahaja tidak sedar ...
bukan mereka sahaja tidak merasainya....
tapi aku juga begitu....

Kamus cintaku harus berubah..
Mungkin bentuknya sama tapi ramuannya berbeza..

Kuatkan aku wahai PENCIPTA CINTA...

Thursday, August 4, 2011

Muhasabah Ramadhan



     Diam tak diam telah seminggu kita berada dalam madrasah Ramadhan…Fasa kerahmatan telah berlalu,kini kita sedang menghadapi  fasa pengampunan,..”Ramadhan diawalnya Rahmat,dipertengahannya keampunan dan di akhirnya pembebasan dari api neraka…”.Saat ini rahmat Allah terlalu murah dan turun mencurah-curah buat hambaNya yang senantiasa mendambakan rahmat Illahi.Para abid dan pendamba cinta Illahi sudah tentu tidak akan melepaskan ganjaran ini.Sebagaimana kita berasa teruja melihat deretan bazaar Ramadhan,juga memikirkan menu apakah buat santapan famili tatkala berbuka..begitulah seharusnya juga kita sepatutnya dalam mengabdikan diri kepada Allah saat ini..seharusnya kita teruja menghitung pahala berganda yang sedang dicatat oleh malaikat,di minda pula merangka-rangka amalan soleh apa yang akan ditambah hari ini agar rahmat yang dijanjikan dilimpahkan pada kita.
   Ramadhan natijahnya takwa tetapi sejauh mana Ramadhan yang kita lalui selama ini berjaya mengubah dan menjadikan kita orang yang bertakwa??
Orang bertakwa…..mampu mengawal marah
Orang bertakwa….banyak memberi  tanpa mengira  saat sempit atau luas
Orang bertakwa… tidak lama berada dalam dosa,cepat kembali dan bertaubat
Orang bertakwa… senantiasa murah dengan kemaafan
Orang bertakwa…jiwanya tenang dan terpapar pada wajahnya sebuah ketenangan…
Orang bertakwa… setiap langkahnya berhati-hati bimbang jika tersilap membawa murka Allah
   Persoalannya setelah berpuluh Ramadhan kita lalui beginikah sifat yang terbentuk dalam diri? Setelah berpuluh malah beratus rakaat tarawikh yang kita lalui, ada atau tidak perubahan berlaku dalam diri kita? Makin sabar atau tidak diri kita?Makin pemurahkah kita atau belum pun keluar dari madrasah Ramadhan tangan masih merasa berat untuk menghulurkan sedekah?dan Berhati-hatikah kita dalam melakukan aktiviti seharian kita?Sebagaimana kita berhati-hati dalam menjaga perkara yang membatalkan puasa , begitukah kita berhati-hati dan teliti dalam menjaga kewajipan yang lain dalam kehidupan seharian.Sabda Rasulullah SAW:
الصيام الجنة
Puasa itu perisai
(Hadith riwayat Ahmad dan alNasa`ie, daripada Abu Hurairah)



   Sabda Rasulullah lagi :

          Maksudnya: Satu kebajikan dengan sepuluh kali ganda dan ditambah, dan satu kejahatan hanya dibalas satu dan mungkin Aku hapuskannya, dan puasa untukKu, dan Akulah yang membalasnya. Puasa sebagai perisai dari azab Allah sebagaimana penyangga, sebagai perisai dari mata pedang.
  Semoga kita bekerja keras untuk terus mengkoreksi kualiti Ramadhan kali ini…Selamat berpuasa...

Wednesday, August 3, 2011

Kentang Lecek...

Assalamualaikum salam Ramadhan buat semua....Sekadar ingin berkongsi resepi kentang lacek..dah lama ana cari resepi ni...dan alhamdulillah di bulan mulia ni akhirnya pencarian ana tamat...selamat MENCUBA!!!!...


yummy...my febret nih...
Selalunya apabila ingin merasa kentang lecek atau lebih dikenali sebagai whipped potatoes, tempat yang dituju semestinya KFC. Hari ini kita akan berkongsi cara-cara membuat kentang lecek ala kentaki.
Bahan kentang lecek:
500 gram kentang (dikupas )
1 cawan susu segar
50 gram mentega
garam dan serbuk lada putih sebagai perisa.
Cara memasak:
Rebus kentang di dalam air dan bersama sedikit garam. Biarkan merenih sekitar 20 minit atau sehingga kentang dari benar-benar empuk.
Angkat kentang dan toskan. Lecek sehingga halus.
Tambahkan susu segar, mentega sedikit demi sedikit dan kacau sehingga sebati. Tambah serbuk lada puthi sebagai perisa.
Bahan kuah kentang lecek
2 sudu minyak masak
50 gram mentega
20 gram tepung gandum
1 batang saderi (dipotong kecil)
1 ulas bawang besar (dipotong kecil)
Serbuk lada sulah dan lada hitam
2 sudu sos tiram
1 cawan air
2 cawan stok ayam (cecair)
1 cawan susu segar (UHT juga boleh)
Cara memasak kuah:
Panaskan minyak masak, goreng daun saderi dan bawang sehingga layu. Angkat dan biarkan sehingga sejuk
Kisar semua bahan goreng tadi sehingga halus. Gunakan sukatan air.
Cairkan mentega menggunakan air kecil, masukkan tepung dan kacau sehingga sebati. Tuangkan air, stok ayam dan susu segar. Kacau perlahan.
Masukkan bahan kisar sambil mengacau. Masak sehingga mendidih dan boleh diangkat

Thursday, June 16, 2011

Perkongsian Pengisian Bersama Habib Zain bin Sumieth (2)-tentang ilmu

Assalamualaikum…
Sambungan  perkongsian dari habib zain…

 Catatan dan Olahan : Khudaimah Ummah As-Shoghir (Hawa Jamilah Hasani)
   Menurut Habib Zain  ada dua nikmat yang kita sering lupa iaitu nikmat al-qur’an dan ni’mat hadirnya Rasulullah.Perihal ni’mat alqur’an telah ana tulis pada posting sebelum ini..dan untuk posting siri ke2 ini ana cuba untuk mengolah berkaitan dengan nikmat yang kedua pula iaitu nikmat diutuskan Rasulullah..
  Menurut Habib keberadaan baginda satu rahmat,lahirnya baginda juga rahmat,hidup baginda adalah rahmat malah kematian baginda Muhammad juga satu rahmat.sungguh Nabi Muhammad itu adalah rahmatan lilalamin dan inilah tujuan hidup nabi kita Muhammad SAW sebagai penyebar rahmat kepada seluruh alam.Ertinya setiap detik dan saat hidup Baginda untuk menyebarkan rahmat untuk kita dan seluruh apa yang ada di alam ini.
  Di awal pengutusan nabi Muhammad sebagai nabi dan rasul baginda hanyalah seorang diri kemudian semakin bertambah bermula dengan isteri baginda kemudian bertambah dan bertambah sehingga tersebarnya sahabat2 dan para du’at keseluruh pelosok dunia membawa rahmat yang telah mereka perolehi dari baginda Muhammad SAW berupa Islam .
   Seterusnya Habib,membicarakan pula tentang menuntut ilmu dan kesungguhan para sahabat dalam menuntut Ilmu.Habib mengkisahkan tentang kisah-kisah para sahabat dalam menuntut ilmu dan menghafal hadis.Abu Hurairah RA atau nama sebenar beliau Abdurrahman bin Sakhrah Addausi dan beliau berjumpa dengan rasulullah pada kurun ke5 hijrah..lebih kurang lima tahun sebelum kewafatan baginda  tetapi menurut habib lagi beliau merupakan sahabat yang yang paling banyak menghafal hadis baginda Rasulullah SAW.
   Dalam menuntut ilmu ulama’ sangat bersemangat.Mereka sanggup bermusafir jauh semta-mata mendapat satu hadis.Dalam tausiyahnya habib membawa satu kisah seorang sahabat yang bernama Jabir yang sanggup bermusafir  jauh ke rumah Abdullah bin Unais yang jika ana tidak silap rumah Abdullah bin Unais terletak di Mesir.Cuba bayangkan perjalanan orang2 terdahulu bukan macam kita ada bus yang beraircond,ada kenderaan,ada kapalterbang kemudahan pun banyak..dan sebaik sahaja tiba di muka pintu rumah Abdullah bin Unais,Jabir terus meminta hadis tentang kezaliman.Kata jabir lebih kurang begini dia tergesa-gesa mengambil hadis tentang kezaliman yang ada pada Abdullah Bin Unais kerana dia tidak tahu bila ajalnya dan dia amat bimbang takut tidak punya banyak waktu untuk mengambil hadis yang ada pada Abdullah bin Unais.ٍSubhanallah bernilainya hadis Rasulullah disisi sahabat.Lantas,ana,awak dan kita bagaimana apa yang lebih utama dalam hati kita??hadis2 nabi atau apa??
  Setakat ini dahulu perkongsian dari ana yang tidak seberapa..seperti biasa yang tulisan ditebalkan adalah apa yang sempat dicatat dan diolah semula menurut apa yang difahami.
  Hakikat sesebuah  tulisan atau kata-kata tidak akan terbukti kebenarannya selagi mana tidak diuji…Semoga Allah memberi kekuatan dalam menduduki ujianNya..Setiap ujian adalah jalan untuk membuktikan kebenaran kata-kata atau apa sahaja yang disampaikan di hadapanNya…

Wednesday, June 15, 2011

Perkongsian Pengisian Bersama Habib Zain bin Sumieth

Assalamualaikum sedikit perkongsian bersama Habib Zain-
Tentang Al-Qur’an….
By : Khadimah Ummah Assughair (Hawa Jamilah Hasani)

   Sebagai pembuka bicara Habib Zain membentangkan tausiyah-tausiyah berkaitan dengan keutamaan membaca Al-Qur’an dan berkaitan dengan menuntut Ilmu.Menurut Habib Zain 2 nikmat yang sering kita lupa iaitu nikmat al-qur’an al-karim dan juga ni’mat diutuskan baginda Muhammad SAW.
  Ramai dalam kalangan kita yang saban hari membaca al-qur’an,membaca alfatihah didalam solat malah ada yang mampu membaca berhelai-helai al-qur’an dalam satu –satu masa.Tetapi malangnya membaca tetapi tidak memahami.Membaca tetapi tidak mengambil(mengamalkan) akhlak didalam al-qur’an.Membaca tetapi tidak mengambil adab2 yang disarankan didalam al-qur’an.
  Menurut Habib Zain lagi,ketika membaca kitab yang mulia ini renunglah dan ingatlah siapa yang berbicara didalamnya.Yang berbicara adalah Raja segala Raja,Yang Maha Tahu,Yang Maha Bijaksana,Yang Maha mengetahui segala sesuatu.Ingatlah,tidak ada sesuatu yang lebih lazat berbanding al-qur’an.Persoalannya kenapa kita tidak merasa lazat?? Mungkin kerana hati kita terhijab dengan hijab yang tebal dan sebenarnya sahabat-sahabat menurut habib lagi cukuplah hijab ini menjadi azab kepada kita.
  Terdapat 3 golongan yang manusia yang dianggap memandang remeh pada al-qur’an ;1)tak baca langsung, 2)membaca tapi tak merenungi maksudnya 3)membaca.merenungi tapi tak amal..jadi sahabat2 sekalian renunglah dimana kita..mungkin yang ke dua atau yang ke tiga..rupanya selama ni kita meremehkan al-qur’an tanpa sedar…Allah..ampunilah kebiadaban kami kerana meremehkan kalamMu..Menurut habib lagi al-qur’an bisa mengangkat darjat seseorang manusia dan al-qur’an juga bisa menjatuhkan dan merendahkan darjat seseorang manusia..
  Kesimpulan untuk diriku dan dirimu sahabatku sama-samalah kita berusaha memahami dan mengamalkan apa yang terkandung didalam kitab yang mulia ini dan membersihkan apa jua faktor yang menambah ketebalan hijab kita dengan Allah sehinggakan hati kita buta dan kaku dalam memainkan peranannya sehinggakan hati kita tidak mampu menjadi raja kepada jasad dan nafsu..yang berlaku adalah terbalik hati yang sepatutnya menjadi raja menjadi hamba nafsu dan jasad kita yang liar seperti binatang ini…

~ yang di tebalkan tulisannya adalah nota yang seempat dicatat berkaitan al-qur'an yang lain2 adalah olahan penulis sendiri berdasarkan apa yang difahami dan pengajaran yang diperoleh penulis~semoga bermanfaat..

Friday, June 10, 2011

DONUT KENTANG FATMAH...

  
ni namanya donut...

Bahan-bahan
  • 500 gm tepung terigu protein tinggi *(saya guna 250gm tpng gandum+250gm tpng roti)
  • 50 gm susu tepung
  • 11 gm ragi instant (yeast mauripan)
  • 200 gm kentang, kukus, haluskan dan dinginkan
  • 100 gm gula pasir
  • 75 gm mentega *
  • ½ sdt garam
  • 4 btr kuning telur
  • 100 ml air dingin *air sejuk dari peti ais
Cara-cara
  1. Dalam mangkuk besar, campur tepung gandum, gula, susu tepung, ragi instant, aduk rata, masukkan kentang halus ,tuang telur dan air dingin, uli hingga rata dan setengah kalis.
  2. Masukkan mentega dan garam, uli terus hingga kalis elastis. Istirehatkan 15 menit.
  3. Bagi adonan masing-masing 50 gr, bulatkan. Diamkan 20 menit, hingga mengembang.
  4. Lubangi tengahnya, menjadi bentuk donat, segera goreng sampai kuning kecoklatan.
  5. Angkat, toskan. Taburi gula donat, atau hias dengan coklat.

Selamat mencuba tuk DIRI SENDIRI (eskrim tak wat lagi...ada hati nak wat donut ...hehe....)..sapa2 yang cuba resepi nih hantar post2 la kesini ye...
ehsan : blog SINAR KEHIDUPANKU...

Thursday, June 9, 2011

kena marah>>>huhu..

Assalamualaikum...

    Waa...sedikit pergeseran kecil berlaku antara ana ngan mak ana tadi.Salahnya ana lupa simpan semula botol sunquick n jemur kain lap habuk yang ana guna tuk lap kerusi petang tadi.Sekali nampak kecil je kan tapi bagi seorang mak nampaknya benda tu BESAR sangat..waaa...mak ana kata nanti p umah orang mcm ni la jugak..huhu dan ana pon selaku yang petah berbicara hehe ada aje nak menjawab...mintak maaf na mak...teruk betulla..patutnya ana dengar je la apa yang mak ana katakan tu..teruk betullah ana ni..
  Mak mana-mana pun mesti nakkan anaknya especially pompuannya sempurnakan?? walaupun mak ana sering anggap ana menganggap apa yang dikatanya sebagai leteren walaupun ada la sket2 tanggapan tu..tapi jauh dari sudut hati 'im take it as a lesson cuma nak amal tu yang susah sket..ada la terlepas pandang sana-sini..
   Teringat kata-kata mak ana suatu ketika dulu "mak bukan apa,mak nak bagi anak mak kat orang lain..,biarlah mak bagi yang sempurna..."..wow...yang SEMPURNA kot,lemah jugak ana dengar..rasanya tak mampu nak jadi sempurna..tapi man jadda wajada..just kita ada niat pasti terbuka jalan dan jalan menuju kesempurnaan bukan senang kan??susah tapi man shobara zhafira sapa yang sabar di yang rasa nikmatnya masyaALLAH...WANITA SEMPURNA @ WANITA SOLEHAH nikmatnya tiada bandingannya..
   Tapi betul jugakkan kata my mum tuh,kesian jugak kat lelaki kalau kawin-kawin dapat yang kurang rajin,tak pandai urus rumah,tak pandai masak,tak pandai didik anak,itu tak pandai ini tak pandai..tensyen...tensyen..apa yang pandai..pandai mengayat masa bercintan-cintun dulu..hehe..tapi selagi mana langit tak runtuh tak da yang terlambat sumenya boleh diplejari...hatta dah masuk alam rumahtangga pun teruskanlah belajar...eh! ni dah masuk bab baitul muslim plak nih...
   Kembali pada topik kena marah ngan mak...huhu..agak-agaknya kalau ana jadi mak adakah macam mak ana ya?? mungkin ya, mungkin tidak, mungkin ya n tidak..ntahlah kadang2 pendekatan mak ana nih bagus jugak tuk individu keras kepala n kurang rajin seperti ana nih..hehe....tapi kadang2 rasa cam menusuk kalbu je..waaa...knapa la ana suka olah leteren mak ana..suka la menjawab,ade2 je idea..kenapa ya????kenapaaa??bestnya kalau ana ni jenis yang diam je...tak da idea nak menjawab..Allah beri ana kekuatan tuk tidak menjawab lagi..walau sepatah pun...sebab yang kuar dari mulut mak ana tuh sebuah kebenaran walau pahit nak ditelan...bersalahnya...pasni nak buat2 rajin lah..hehe nak pujuk balik..biasanya mak ana mudah dipujuk...(kepada sedare - mare yang baca entri ni jangan report kat Pn Habshah ye!!!)...

 OK...sampai sini aja..nak gi buat operasi pujuk mak nih>>>>>>>>>>>>>>
  

Wednesday, June 8, 2011

aiskrim buatan tangan...

Salamullah alaikum...

AISKRIM!!!!
tomeeinyer aiskrim ni.....
cuti2 nih bleh la wat aiskrim buatan sendiri confirm sedap n HALAL...tapi kat atas tu display je la...tapi kalau bleh wat cam tu ok gak...SELAMAT MENCUBA TUK DIRI-SENDIRI...

Bahan-bahan ( boleh menjamu seisi keluarga.. )

  • 2 cawan susu perisa strawberry/coklat (ikut suke)
  • 2 cawan coffemate
  • 1 @ 2 sudu gula (kalo x buh pun x pe.. sbb susu tu dh manis)

Cara-cara

blendkan bahan2 tersebut sehingga berbuih (@ masukkan dlm mixer), masukkan dlm bekas.. pastu masuk dlm fridge.. setelah agak beku.. keluarkan semula & blend lagi skali.. then baru masukkan semula dan biarkan beku... pastu leh la makan.. he he...
ehsan: myresepi 

p/s : resepi nih bleh tukar-tukar perisanya..yang pentingnya susu n blend..blend betul2

Bingkisan Buat Kak Suhaili...

   Assalamualaikum w.b.t

   Hari ini,penyakit biasa  menyerang lagi...jadi,sepanjang hari hanya merihatkan diri bertemankan sebiji novel baru dibeli.Cuma sekali-sekala keluar untuk menjamah makanan,cadangnnya nak bersihkan kawasan dalam rumah, semalam ana dah kerjakan ruang tamu menyusun souvenier.yang kecik2 tu,hari ni berkira-kira nak kerjakan beberapa bahagian yang lain pulak,tapi apakan daya sekiranya ana buat juga alamatnya berlarutanlah ia dan bisanya akan terasa ke segenap urat-saraf n otot-otot...ececeh..macam kronik je penyakit ana nih...hehe...gimik je nih...perubahan cuaca biasanya akan menyebabkan ana bersin sehingga pada angka yang tak larat nak dikira..tu je..

   Alhamdulillah menjengah magrib ana dah ok..bukak facebook terbaca wall post seorang senior yang baru memeluk Islam namanya Kak Suhaili...tetiba je ana ingin mecoretkan sesuatu buat akak nih..Ana nak sangat berinteraksi dengan akak nih tapi kekangan masa n lokasi yang agak jauh menyebabkan niat yang satu ini terbatas.

To kak suhaili :kita pernah bersua n berbicara tetapi beberapa patah cuma....bingkisan ini khusus buat akak..

   Bagi saya,akak seorang yang cukup bertuah sebab akak mengetahui nilai iman sebab akak pernah berada dalam situasi tidak mengenal Allah,tidak kenal apa itu Iman berbanding saya yang telah mengenal semua ini sejak kecil lagi.Bagi saya iman akak cukup kuat berbanding saya,akak lebih merasai lazatnya iman berbanding saya...dan patut akak diuji seteruk ini kerana iman akak kuat...kalau saya adakah saya mampu menerima ujian seperti akak?? ujian mempertahankan iman dan kepercayaan baru akak dihadapan orang yang paling akak sayang.Akak yakinlah semua ini adalah latihan terus dari Allah tuk akak tuk kuatkan ikatan antara DIA dengan akak.Teruskan bertahan sehingga satu hari dunia ini tiada nilainya disisi akak kecuali Allah.Hingga hati akak hanya ada Allah.Akak yang diberkati doakan saya sehingga saya juga dapat merasai rasa ini...

   Akak dunia ini tempat ujian,tidak hairanlah kita sentiasa menangis didunia..akak... biarlah jasad kita terluka,hati kita terhiris,jiwa kita hancur,mata sentiasa menangis demi mempertahankan sebuah iman sebab takkan kita sentiasa bergelak ketawa didunia tempat menerima ujian.Ketenangan,kegembiraan yang sepatut kita rasai diakhirat kelak bukan disini jadi tenanglah dalam menghadapi ujian ini kak kerana itulah sepatutnya.Orang beriman itu hatinya sentiasa tenang dalam apa jua keadaan.Tenanglah wahai zahratul iman (bunga-bunga iman)...

   Dalam episod mempertahankan iman bukan akak sahaja yang diuji..telah banyak merintis jalan ini..dan telah banyak yang berjaya dan akak insyaallah tergolong dalam kalangan orang yang berjaya..dengan syarat banyakkan bersabar...sabar bukan sekadar duduk bergoyang kaki tapi perlu tindakan..pandangan saya,akak hanya perlu tampilkan akhlak yang baik,akhlak seorang yang beriman...terkadang hujjah yang hebat2 tidak mampu melembutkan hati...tetapi akhlak dan penampilan yang baik mampu melenturkan hati sesiapa sahaja.

  Akak islam itu agama fitrah..maknanya apa sahaja yang disyariatkan islam itu sesuai denga jiwa sesiapa sahaja tidak kira islam atau belum islam.Sebab semuanya ciptaan Allah..semuanya telah berjanji dan mengakui yang Allah adalah tuhan yang Esa cuma bila dilahirkan didunia ada yang hidup dengan fitrah itu dan ada yang terlupa...Akak hanya perlu zahirkan akhlak yang baik insyaallah...fitrah keluarga akak akan terusik juga..tuk akak dan juga saya sama-sama kita zahirkan Islam pada tindakan kita......kita petah berbicara dalam diam...

  Maaf jika coretan ini, ada silap dan salahnya saya juga seperti akak sedang mengenal dan mendalami islam..lama atau baru kita dalam islam itu bukan persoalannya tetapi penghayatan dan amalan serta kekuatan hubungan dengan Allah itu lebih utama untuk dipersoalkan...dan yang paling kuat ujian dari Allah dialah yang paling kuat imannya...




Salam sahabat seakidah:
Hawa Jamilah Hasani

Saturday, May 21, 2011

,:UJIAN IMAN:.

Salamullah alaikum....
.

Hari ni hari ahad smalam hari sabtu sebelum tu hari jumaat ...
Hari-hari dilewati dengan pelbagai kenangan yang indah walaupun pada sesetengah fikiran akal kita ada sesetengah yang berlaku adalah pahit.Semua yang berlaku didunia ini telah ditetapkan.Samada pahit atau manis sebagai hamba wajib menerimanya.Dunia pentas ujian.Setiap saat,setiap detik kita akan diuji sejauh mana kita beriman dengan :
Allah

Malaikat

Kitabullah

Rasulullah

Hari Kiamat

Qadha dan Qadar Allah

   Hari-hari kita diuji sejau mana kita beriman dan merasa wujudnya Allah tempat kita bergantung.Sejauh mana kita mengembalikan segala urusan kita kepada Allah.Sejauh mana kita menjadikan Allah sebagai pendamping utama kita.Sejauh mana kita menjadikan Allah tempat kita meluahkan segala kekusutan dihati.Sejauh mana kita mengingatinya.Sejauh manakah keberadaan Allah dalam diri kita..

  Setiap detik kita diuji sejauh mana kita berhati-hati denga setiap geraklangkah juga setiap bicara kita yang tidak terlepas dari catatan sang malaikat yang setia disisi mencatat segala sesuatu perlakuan kita.Sejauh mana kita menjaga adab dan kelakuan kita.Sejau mana kita menjaga sikap malu kita tatkala kita berdendirian kerana pada hakikatnya kita sendirian tapi zahirnya ada malaikat yang suci bersama kita.Sejauh mana kita bersedia menjawab soalan mungkar dan nakir kelak.

   Kita juga duji dengan kitabullah.Berapa lembaran sehari kita membacanya??belum lagi persoalkan ada atau tidak usaha kita mengamalkannya.Sejauh mana hati kita terikat dengan kitab suci ini.Hati yang sentiasa dibasahi ayat-ayat Allah akan sentiasa merindui untuk dibacakan ayat-ayat ini.Rasa gelisah bila tidak diperdengarkan dengan kalimah-kalimah Allah ini atau kita tidak merasakan apa-apa walau telah berhari-hari al-qur'an itu tidak disentuh.Ada atau tidak amal kita/usaha kita menegakkan hukum didalamnya.Mungkin kita tidak mempu menjadi pelaksana tapi ada atau tidak usaha kita menjadi penolong-penolong untuk menegakkannya...

   Adakah hari-hari kita berada dalam sunnah Rasulullah.Berapa banyakkah kita mengingati baginda adakah setimpal dengan pengorbanan yang telah baginda curahkan??Ada atau tidak rasa rindu kita pada baginda atau kita merindui yang lain...Ada atau tidak usaha kita untuk menegakkan dan meneruskan perjuangan baginda atau kita sekarang sedang berusaha merobohkan dan memusnahkan segala usaha baginda dengan membiarkan kejahilan ummat.Hanya memandang,melihat dengan pandangan sinis lantas menunding jari tanpa bertindak.Menjadi manusia yang cirit dalam berkata-kata tapi sembelit dalam perlaksanaan..
   Kita diuji dengan hari kiamat/hari kebangkitan.Kita merasa gerun dengan dahsyatnya hari ini,gerun dengan peristiwa yang bakal berlaku.Tapi pasti gerun itu hanya seketika sahaja saat menonton video muhasabah atau berada dalam sesi muhasabah.Ramai yang takut tapi hanya takut-takut.Takut hingga cuba untuk melupakan kegerunan sampai terlupa hari akhirat.Hingga memberi ruang dunia bertapak di hati melakukan sesuka hati dan nafsu.Hingga segala yang indah di akhirat jauh dari kita yang dekat adalah kesengsaraan yang satu ketika dahulu didunia kita lupakan.

   Orang yang beriman dan menerima sepenuh hati qadha' dan qadarnNya pasti merasa tenang.Mengubah musibah menjadi anugarah yang amat mahal berbeza dengan orang hanya mengambil bicara nafsu dan akal yang tak berpandu menjadikan anugerah yang amat berharga menjadi musibah yang tidak bernilai dan menyakitkan.Bagaimana hati kita sentiasa tenang atau berkeluh kesah setiap saat setiap detik walau dengan perkara duniawi yang remah.Sejauh mana kita menerima segala-sesuatu dengan tenang dan redha.Bagaimana kita menghadapi setiap ketentuan dengan wajah yang tenang atau penuh dengan kerutam..Hati orang yang beriman setiasa tenang dan bahagia biar apa jua keadaannya...
SEMOGA KITA MENJADI ORANG YANG BERIMAN...



Ingatan buat insan yang kerdil ini sekadar perkongsian buat sahabat2,jika lupa diminda sekurangnya bekasnya masih ada di kanvas maya ini...

Friday, May 20, 2011

Baitul Muslim...(1)

Assalamualaikum...
Bismillahirrahmanirrahim...


 (eh knapa satu hijau satu biru ni...hehe)

    Tajuk posting kali ni berkisarkan baitul muslim, berat tuk ana berkongsi pandangan ana tentang bab yang satu ini secara terbuka seperti ini kecuali secara sembang-sembang santai ngan sahabiah untuk membicarakan secara begini rasanya agak keberatan.Tapi untuk melunasi janji seorang sahabat dan situasi sekeliling yang sudah membicara bab ini secara terbuka, ana cuba untuk memecah aisberg yang melitupi ana :)

   Kutujukan tulisan ini khusus buat sahabat nun jauh di perantauan.Moga dirimu tetap tegar dengan ujian dan teruskan usahamu.Allah mentakdirkan kisah Khadijah menyuarakan rasa hati pada Rasulullah pasti ada hikmahnya dan hikmah itu amat terasa bila kaki mula bertapak di medan sukar ini dan ingin terus kekal melangkah.Teruskan usaha murni mu adikku sungguh aku melihat kesungguhanmu untuk terus tsabat di medan perjuangan dan doaku sentiasa mengiringi langkahmu.Jangan sekali merasa ragu kerana jalan yang engkau pilih adalah benar kerana Khadijah telah membuktikan sehingga Allah memberinya sebaik-baik manusia.

   Juga buat sahabat yang ana kenali dan juga tidak ana kenali.Kerana sesungguhnya Islam itu bersaudara.Pembinaan baitul muslim boleh dianalogikan seperti membina sebuah bangunan.Sebelum membina bangunan apa yang pertama sekali dilakukan?Sudah tentu membina plan rumah.Ok,maka ketika ini arkitek/ tukang plan diperlukan.Seperti itu juga,dengan membina baitul muslim nih samalah cuma bezanya pelannya sudah ada tersedia yang asas nya iman dan taqwa yang dapat menyelamatkan diri dari api neraka.Seperti firmanNya yang bermaksud:
 
Wahai orang-orang Yang beriman! peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka Yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu (berhala); neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat Yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah Dalam Segala Yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan Segala Yang diperintahkan-
(at-tahrim :6).

    Jadi, rumahtangga yang dibina perlu dirancang dan dirangka supaya menjadi rumahtangga dapat memelihara kita dan seluruh keluarga dan keturunan kita dari api neraka.Bukan untuk kepentingan peribadi semata atau kepentingan nafsu dan secara umumnya kepentingan duniawi, tetapi kepentingannya hingga ke akhirat.Sebab itu binalah rumahtangga yang benar-benar dapat menyubur taqwa malah lebih dari itu dapat menyebar takwa.Rumah tangga soleh lagi musleh...

    Seringkali kita dengar ungkapan-ungkapan tentang cinta atau yang berkaitan dengan baitulmuslim contonya  begini

Jika mahu mendapatkan yg SOLEH, kurangkan agenda menCARI si SOLEH, tetapi b'usahalah menJADI yg SOLEHAH.Jika inginkan yg SOLEHAH, jgnlah cerewet menCARI yg SOLEHAH,tetapi berusahalah menJADI yg SOLEH.Bertemu yg solehah,solehahnya dia belum tentu KEKAL.Bertemu yg soleh,solehnya boleh BERUBAH kerana si soleh dan si solehah adalah insan biasa.Perkahwinan adalah sebahagian drpda proses utk MENJADI,bukan MENCARI..
ada juga begini
“Ya Allah, jika aku bukan pemilik tulang rusuknya ATAU SEKALIPUN AKU ADALAH PEMILIKNYA, jangan biarkan aku merindukan kehadirannya. Jangan biarkan aku melabuhkan hatiku dihatinya. Kikislah pesonanya dari kelopak mataku. Dan jauhkanlah dia dari relung hatiku sementara kami masih belum halal bersama. Dan tetapkanlah hatiku hanya untukMu dan setia untuknya apabila tiba waktunya kelak.
  dan bermacam lagi kata-kata hikam yang indah hingga kadang-kadang hati juga boleh terbuai dengan kata-kata inda ini.Nak,nak plak mesej ni di forward plak pada kekasih hati.Allah...
   Rasanya semua telah maklum proses pembinaan baitul muslim bermula sebelum terbinanya baitul muslim itu sendiri.Sebagai awalnya ana tidak ingin membicarakan berkaitan soal pemilihan jodoh atau yang sepertinya tapi perkara yang harus kita ambil berat ialah persediaan untuk membinannya.Muslimah apa persediaan anda untuk menjadi seorang isteri ??? dan muslimin apa persediaan anda untuk menjadi suami???
Mencari calon???
ya tapi bukan yang terutama
Kumpul Wang ???
ya tapi bukan juga yang terutama
timbulkan mood tuk berpasangan ??
ya tapi bukan yang utama...perlu ada nanti tak berkembang Ummat Muhammad..nanti Ummat Islam makin sikit plak...
dengar lagu Lafaz Sakinah??
ya tapi bukan yang terutama..perlu tuk amik khibrah tapi tak tau sejauh mana diaplikasikan apa yang terkandung..
Jadi apa??
Ilmu berumahtangga...
Ilmu bermuamalat...
Ilmu fardhu ain...
Ilmu psikologi..
dan ilmu dan ilmu...
Yang aula adalah ilmu dan kefahaman.Baru timbulnya Ikhlas,baru tahu tujuan terbinanya baitul muslim,barulah dapat tahu..rupanya dah ada plan rumahtangga muslim yang dah Allah sediakan.Jika tidak mulanya sebuah perkenalan atas dasar nafsu,atas dasar kesepian atas dasar comelnya dia,cantiknya dia dan semuanya atas dasar duniawi..
bersambung......


 

Wednesday, May 18, 2011

Taman Hati Muslimah Solehah

Dalam hati seorang muslimat itu seharusnya seperti taman..
Taman indah menghijau..
Saban waktu ada gerimis membasahi tanahnya..
Gerimis turun lantaran rindu pada Dia Yang Menciptakan
Gerimis turun pada dia sesempurna ciptaan..

Dalam hati seorang muslimah itu seharusnya seperti taman
Taman pesona syurgawi..
Ada bunga mekar yang harumnya membawa bahagia
Bukan menular racun yang merosakkan
Ada bunga mekar yang punya duri yang tajam
Tidak mudah dirobekkan dan tidak merobekkan..

Dalam hati seorang muslimah itu seharusnya seperti taman
Taman berpagar putih nan indah dan kukuh
Hanya bisa dipandang tetapi tidak boleh dimiliki dan dimasuki sesuka hati
Hanya bisa dilalui oleh yang akhyar sahaja

Dalam hati seorang muslimah itu seharusnya ada taman
Taman indah dihiasi pelangi
Sesiapa sahaja yang memandangnya beroleh bahagia hakiki
Menenangkan yang gundah dengan syifa' yang tersendiri

Indahnya muslimah dunia melebihi bidadari syurga...